תוך כמה זמן תרגישו השפעה בעקבות פילאטיס שיקומי?

פציעות ובעיות רפואיות הן חלק טבעי מהחיים, בכל גיל ובפרט בגילאים מאוחרים. התוצאות הלא נעימות של פציעות, ולחילופין של הזנחת שגרת פעילות גופנית בריאה, באות לידי ביטוי בכאבים, הגבלת טווח התנועה ועוד. אחד הפתרונות המומלצים לכך הוא פילאטיס שיקומי. במאמר זה נעסוק בנושא, ונסביר מתי מומלץ להתנסות בפילאטיס שיקומי, ותוך כמה זמן ניתן להרגיש שיפור בתפקוד בעקבותיו.

באילו מקרה פילאטיס שיקומי יכול לעזור?

ישנם מקרים שונים בהם נמליץ על פילאטיס שיקומי, אך המשותף לכולם הוא אדם שעבר פציעה או שנוצרה לו מגבלה גופנית בעקבות סיבות אחרות. המלצה על שיקום באמצעות פילאטיס נפוצה מאוד בקרב ספורטאים שפציעות הן שגרה במקצועם, כשיקום לאחר ניתוח, תאונת דרכים ועוד. ההבדל בין שיעורי פילאטיס רגילים או פילאטיס מכשירים ובין פילאטיס לשיקום, הוא שלעומת שיעור פילאטיס שיכול להתקיים בקבוצה בה כולם מבצעים את אותם תרגילים ומתמקדים באותן קבוצות שרירים, בתהליך פילאטיס שיקומי התרגילים יותאמו לכל משתתף בהתאם לצרכיו הגופניים ולהתקדמותו בתהליך.

חשוב להבין שפילאטיס קבוצתי גם הוא מהווה כלי מצוין להתמודדות עם כאבים והגדלת טווחי תנועה, אך כאשר ישנם קשיים ייחודיים הנובעים ממצב רפואי או אירוע חריג, המענה הקבוצתי לא תמיד יספיק. למשל, פילאטיס לכאבי גב סטנדרטיים הנובעים משגרת חיים לא פעילה מספיק או עומס תקופתי על הגב יכול להיות גם בקבוצה, אך כאשר מדובר במי שעבר ניתוח בגב או תאונה שפגעה קשות בחוליות או בשרירים, התהליך יעזור רק אם יותאם נקודתית למשתתף ולאיזורים הפגועים. זאת בעוד שתרגילים לא נכונים, או ברמת עומס לא נכונה, לא רק שלא יתרמו לשיפור המצב, אלא עלולים אפילו להחריף את הנזק.

השפעת פילאטיס שיקומי

איך בוחרים תרגילי פילאטיס נכונים?

בחירת תרגילי פילאטיס נכונים תיעשה על ידי מדריך או מדריכה שהוכשרו לביצוע שיקום פילאטיס, על פי רוב פיזיותרפיסט או פיזיותרפיסטית בעלי הכשרה בביצוע שיקום באמצעות פילאטיס. תחילה, יש לבצע אבחון מעמיק של . יש להתאים את התרגילים הן לחלק בגוף הדורש חיזוק ושיקום והן ליעדים ההדרגתיים של המטופל. כמובן, יש לעקוב אחרי התקדמותו של המטופל המתאמן ואחר השינוי במצבו, ולהתאים את התרגילים בצמידות לכל אורך התהליך השיקומי.

האם כדאי לקחת מורה פרטי?

כפי שכבר הוסבר, לעומת פילאטיס מכשירים קבוצתי או שיעורי פילאטיס סטנדרטיים, עבודה פרטנית היא חיונית בתהליך פילאטיס לשיקום. בחירת תרגילי פילאטיס חייבת להיות מותאמת לצרכיו של כל מטופל ומתאמן ולכן לא רק שמומלץ לקחת מורה פרטי במקרה של פילאטיס לאחר פציעה או למטרות שיקום אחרות, הרי שזה ממש מהותי לתהליך מיטבי. ככל שמדריכת פילאטיס תהיה מקצועית ומנוסה, קשה מאוד עד בלתי אפשרי לספק את המענה הנדרש בפורום קבוצתי, בוודאי בקבוצה של יותר משלושה או ארבעה משתתפים.

מה תדירות האימונים הכדאית ביותר?

על פי רוב, מומלץ להשתתף באימון לא פחות מפעמיים או שלוש בשבוע על מנת לראות שיפור בתפקודים הפגועים, לרבות . עם זאת, תדירות האימונים המומלצת במקרה של פילאטיס לכאבי גב או בכל מקרה אחר של פילאטיס לכאבים, צריכה להיות מותאמת אישית למטופל. לעתים יומלץ על אימון מודרך אחד בשבוע ולעתים על שלושה, כתלות בצורך, ביעדים וביכולת. לצד זאת, חשוב לדעת כי חלק מהתהליך במקרה של פילאטיס המיועד לשיקום, הוא ביצוע תרגילים באופן עצמאי בבית, בין האימונים.

תוך כמה זמן תרגישו בשיפור?

קשה להשיב על שאלה זו באופן חד משמעי כיוון שהתשובה תשתנה רבות בהתאם למצב ההתחלתי, לשגרת אימונים קודמת, ליעדים של כל מטופל וכמובן לרמת ההתמדה שלו. עם זאת, ניתן לומר שכשיטה וכאשר מקפידים על ביצוע מדויק ונכון, פילאטיס שיקומי הוא כלי יעיל מאוד ומאפשר חזרה לתפקוד במהירות יחסית. התהליך אמור להיות ממוקד ויעיל, כדי לאפשר למטופל להשתלב בשגרת אימונים רגילה, אך לשם כך דרושה כאמור הדרכה נכונה ופרטנית המותאמת לצרכיו.

לסיכום

אימון פילאטיס למטרות שיקום הוא כלי המומלץ במקרים רבים לאחר פציעה או תאונה. במאמר סקרנו את העקרונות המנחים הבסיסיים סביב הפילאטיס השיקומי, אך כמובן שניתן ללמוד עליו עוד הרבה יותר. אם הנושא מעניין אתכם או רלוונטי אליכם כמתאמנים או כמאמנים, אנחנו מזמינים אתכם להכיר את קהילת ipilates, בה ניתן למצוא מידע על מאמנים, מדריכים, וכן על כנסים ואירועים בתחום הפילאטיס בישראל.

תגובות

mood_bad
  • עדיין אין תגובות.
  • הוספת הערה

    השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו

    השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו