מי אתה ג’וזף פילאטיס?

זה נשמע כמו סיפור כמעט לא הגיוני – בחור צעיר שהתמודד רוב חייו עם נכות, הצקות ומוגבלויות פיזיות, הופך למתאגרף ומאמן אישי, ואפילו מצליח לשחזר את הכושר הגופני של לוחמים בשבי, כל זאת לפני ששמו הפך למותג שאנחנו מכירים היטב. אבל זהו בדיוק הסיפור של ג’וזף פילאטיס, שהגיע מעיירה קטנה בגרמניה ופיתח את אחת משיטות האימון הנפוצות והאהודות בעולם כיום

הכירו את ג’וזף פילאטיס – ממציא השיטה

ממציא שיטת הפילאטיס, ג’וזף פילאטיס, נולד בשם יוזף הוברטוס פילאטיס בשנת 1883 בעיירה מנשנגלדבך שבגרמניה. לצד אביו, שעסק במכונאות אך במקביל אהב התעמלות ועסק בה באינטנסיביות, גוזף פילאטיס עצמו היה ילד רזה ונוטה לחלות, שסבל ממחלות שונות, כמו רככת (מחלת עצמות) ואסתמה. לא זו בלבד אלא שבגיל חמש איבד את הראייה בעינו השמאלית, על פי המסופר בשל אבן שילד זרק עליו. מצבו הפיזי, בשילוב עם ההצקות מילדים אחרים שהתמודד איתן מגיל צעיר, הובילו את ג’וזף פילאטיס ואת אחיו לחפש שיטות שונות בהן יוכלו להגן על עצמם ולהתחזק. כך מצא את עצמו מתנסה באגרוף, מתעניין בשיטות להגנה עצמית ולומד אנטומיה מספר שקיבל. בעת הלמידה, ניסה יוזף פילאטיס להזיז כל חלק בגוף בנפרד, על מנת להבין לעומק את הגוף ואת יכולותיו, מה לאחר מכן יהיה חלק יסודי בפילוסופיה שעומדת מאחורי תרגילי פילאטיס או מאחורי פילאטיס שיקומי.

 איך הכל התחיל?

בנערותו, כאשר חיפש ג’וזף פילאטיס מקורות השראה למה שיהפוך להיות בעתיד תרגילי פילאטיס, מצא את עצמו ביער מתבונן בחיות ובתנועות הטבעיות שלהן. זוהי הסיבה שגם פילאטיס מזרן וגם פילאטיס מכשירים כוללים שפע תרגילים עם שמות הקשורים לחיות ולסוגי התנועות שלהן, למשל ה-cat stretch או ה-elephant. בהמשך חייו, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, מצא עצמו גוזף פילאטיס כלוא במחנה עם אזרחים וחיילים גרמנים על ידי הבריטים, ושם נולדו יסודות מה שיהיה בעתיד פילאטיס שיטות שמטרתן הייתה סיוע לחיילים ששגרת הפעילות הגופנית נבצרה מהם לשחזר את כושרם הגופני תוך שימוש במרחב המוגבל שהיה להם. בהמשך, לאחר שהצליח כל כך בחיזוק אותם חיילים, חזר ג’וזף פילאטיס לגרמניה והתבקש לאמן את חיילי הצבא הגרמני, אך העדיף להימנע מכך והיגר לארצות הברית. בדרך פגש את מי שתהיה אשתו, קלרה, ויחד איתה הקים את מכון הכושר שלהם בניו יורק, בו אימן בשיטה שהחל להתנסות בה באותם מחנות מעצר. שיטה זו נקראה אז Contrology ונקראת כיום פילאטיס.

יוזף פילאטיס
יוזף פילאטיס

באיזה שלב ה”פילאטיס” נתפס כטיפול?

מכון הכושר של ג’וזף פילאטיס ושל קלרה שכן בקרבת בתי ספר למחול ולהקות מחול, מה שהוביל לכך שרקדנים ורקדניות רבים הגיעו אליו כדי להתאמן, תחילה כדי להתחזק ובהמשך, הרבה לפני ביסוס גישה מעמיקה של פילאטיס שיקומי, כדי להשתקם מפציעות. כך בהדרגה ביסס פילאטיס שיטות אימון יעילות והמשיך לפתח את הגישה שלו, שהייתה נוקשה וקפדנית.

השפעת הפילאטיס על הבריאות שלנו היום

כיום, קיימים בעולם רבבות מכוני פילאטיס מכשירים ופילאטיס מזרן, ושיטה זו נחשבת מומלצת עבור מתאמנים בכל גיל ומצב רפואי. היכולת להקדיש אימון ממוקד בתנועות מדויקות לקבוצות שרירים עליהן רוצים לעבוד, מאפשרת למתאמנים להשיג שיפור ותוצאות טובות, שמשפיעות לטובה על בריאותם וגם על נראותם החיצונית. לצד זאת, הפכו שיעורי פילאטיס לספורט פופולרי מאוד גם בזכות נגישותו הרבה וגם בזכות היכולת לעבוד באופן הדרגתי ולהתאים לכל מתאמן את התרגילים ומידות העומס שיתאימו לו. בזכות כל הגורמים האלה, מומלצת פילאטיס גם במקרים של מקרים שבהם ענפי ספורט אחרים פחות מומלצים כמו היריון, שיקום מפציעה או אוסטאופורוזיס.

לסיכום

אנחנו חייבים הרבה לג’וזף פילאטיס, או בשם לידתו יוזף הוברטוס פילאטיס. בכך שלא נתן למגבלות להגדיר אותו ולקח אחריות על גופו ועל יכולותיו, הוביל גוזף פילאטיס את הדרך לא רק לחיזוק של עצמו ולקריירה של שנים רבות בתחום האימון, אלא יצר שיטת אימון שמצליחה לקדם ולשקם את יכולת התנועה, הכוח והגמישות של רבים, עד היום. אם פילאטיס ושיטתו של יוזף פילאטיס מעניינת או מעסיקה אתכם, כדאי לכם להכיר את קהילת Ipilates, המקום למתאמני ומאמני פילאטיס בישראל, בה ניתן למצוא מידע חשוב ומועיל לכל מי שהשיטה של ג’וזף פילאטיס קרובה לליבו.

תגובות

mood_bad
  • עדיין אין תגובות.
  • הוספת הערה

    השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו

    השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו