מה זה פילאטיס – כל מה שצריך לדעת!

כאשר שואלים מה זה פילאטיס, צריך אולי לצטט את מייסד השיטה ג’וזף הוברטוס פילאטיס אתלט ומומחה לשיקום גופני אשר טבע את ההגדרה “mind and body workout”, שמשמעותו: אימון המערב מודעות גופנית ואת את המוח.

בפילאטיס יש התמקדות בשיפור הגמישות, הגדלת טווחי התנועה, פיתוח הכח הפיזי ומודעות גבוהה לגוף. אימון פילאטיס משפיע בפרק זמן קצר על הגוף בהיבטים של גמישות, טווח תנועה, יציבה, נשימה, חיוניות. מודעות לשרירים, עלייה ברמת האנרגיה ועוד.

המטרות הן לחזק ולגרום לגמישות הגוף, וכך בעצם תעלה הקואורדינציה לביצוע משימות יום-יומיות בקלות. בפילאטיס יש דגש על חיזוק שרירי הליבה, הארכת השרירים הקצרים, שיפור הקואורדינציה ותיאום התנועה בין האיברים. הגשמת השליטה בתנועת הגפיים ועמוד השדרה והבאת המתאמנים למודעות אופטימלית לנשימה נכונה ולתנועת הגוף.

תרגילי פילאטיס גורמים לאיזון בין קבוצות שרירים בגוף, כאשר השיטה בעצם עוזרת לחנך את הגוף מחדש “ולתקן” את התפקוד השגוי שגורמות תנועות היוצרות עומס על המפרקים, חוסר שיווי משקל ועוד. בפילאטיס לומדים להרפות שרירים ולחזק אחרים, לבנות מסה של עצם ושריר ובמצב של פציעות, לשקם אותן במהירות ולמנוע בעיות כמו כאבי ברכיים, פריצות דיסק, מגבלה בתנועת הכתפיים ועוד.

עקרונות השיטה- מה זה פילאטיס?

הבנה של מה זה פילאטיס מובילה אל העקרונות המרכזיים של השיטה העובדים על נשימה, שרירי ליבת הגוף, ריכוז וקוטביות. אימון הכולל את כל עקרונות הפילאטיס, יוביל לתוצאות המיוחלות, לזרימה אנרגטית טובה, התארכות הגוף ועומס על המפרקים.,

נשימה נכונה קריטית בתרגול פילאטיס. היא מהווה גורם מרגיע המזרימה חמצן לשרירים, מסייעת על יציבות עמוד השדרה, הגדלת טווחי התנועה שלו ושל הכתפיים. בנוסף יש פיתוח בדגש על שרירי מרכז הגוף, שהם מקור העוצמה והכוח שלנו. שרירי הליבה ממוקמים בין עצמות האגן לצלעות התחתונות, מרשתים את הגב התחתון ומתחברים לקיר הבטן.

כאשר אנו מתנועעים באופן לקוי, יש לרוב נטייה להשתמש בשרירים פריפריאליים וויתור על שימוש בשרירי הליבה. בתרגול פילאטיס משיבים להם את הכוח ובכך מפחיתים את העומס מעמוד השדרה ותומכים בו. כך מתאפשרת תנועה יציבה וגמישה של עמוד השדרה. בנוסף- חיזוק שרירי הליבה מסייעים על תבנית סדר האיברים הפנימיים מה שעשוי למנוע טחורים, צניחת רחם דליפת שתן, למנוע היפרדות הבטן ולהגן על רקמת החיבור אליה מחוברים השרירים.

שליטה בגוף, ריכוז, קוטביות והפרדה

אימוני פילאטיס נעשים באמצעות מודעות לתנועה, נשימה ומחשבה. בתרגול פילאטיס לומדים כיצד להיות מרוכזים כדי לשלוט בכל תנועה ותגובת הגוף למאמץ. לומדים להפעיל את החושים כדי לבחון את איכות התנועה ולשפר אותה. להבין אם הם בהרפיה או בכיווץ ובכך להגן על מפרקי הגוף ולשפר את החיוניות שלהם ובריאותם. אפשר בהחלט לומר כי אחד העקרונות המסבירים מה זה פילאטיס- הוא התבוננות פנימית לתוך הגוף.

הפילאטיס דורש שליטה ודיוק בגוף כדי להפחית נזק ולחץ מיותרים ולנוע בצורה ממוקדת ומדויקת. שליטה מודעת דורשת שימת לב למתח בגב, מצב הצוואר, האצבעות ועוד. ביצוע התרגילים בדיוק מירבי תוך דיוק בנשימה ותנועה הם אלה שיוצרים זרימה ותנועה רצופה וחלקה.

המושג הפרדה בפילאטיס מתייחס לקבוצות מפרקים, שרירים ואזורי תנועה בגוף. בתרגול השיטה נוצרת מודעות לכל תנועה עד כדי יכולת לעשות הפרדה בין פעולות שונות של קבוצות שרירים, תפקוד של מפרק כלשהו וחיזוק שרירים וכן שרירי הליבה.

הקוטביות מובילה לשאיפה לחזק את השרירים ולהאריכם מקסימלית, תוך שמירה על הזדקפות ושמירה על עמוד השדרה. גם בכיפופים יש מטרה להתארך ולמנוע דחיסה של החוליות ושמירה על טווחי התנועה של הגב.

מה זה פילאטיס

יתרונות התרגול בפילאטיס

מה זה פילאטיס לעומת שיטות אחרות? אפשר לומר כי הוא מסייע להרבה מאוד סוגי מתאמנים, גילאים ומצבים רפואיים, ובמהלך השיעור אף מתבצעת התאמת התרגול לפי היכולת האישית.

  • מתאמנים בפילאטיס מגמישים ומחזקים את השרירים, מחזקים ושולטים בשרירי הליבה וזוכים לתחושת איזון ויציבה נכונה.
  • הדגש על חיזוק שרירי ליבה, הגמישות של המפרקים וההתארכות במהלך ביצוע התרגילים, מפחיתים את העומס מהכתפיים, הגב והצוואר ומאפשרים מנוחה והתחדשות לשרירים.
  • חיזוק שרירי הליבה, מאריכים ומחזקים את השרירים וכדרך אגב- גם מורידים היקפים.
  • הפילאטיס מתקן ומשפר ליקויים ביציבה, מחלות ופציעות, ומתאים לאנשים הזקוקים לכך משום שהוא לרוב נעשה בהתאמה אישית לכל מתאמן.
  • השיטה מתאימה גם לשיקום מפציעות ספורט ומחלות נוירומוטוריות ועוד.
  • פילאטיס תורם באמצעות מודעות לנשימה עמוקה במהלך כל אימון, לתחושת נינוחות ורוגע.
  • השיטה מתאימה לנשים בהיריון ולאחר לידה בשיפור מצבים אופייניים של כאבי גב, שינויי יציבה, עומס על הברכיים, בריחת שתן, כאבי רגליים ועוד.

השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו

השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו