פילאטיס בהריון – מושלם לגוף ולנפש

בשנים האחרונות הפכו אימוני פילאטיס בהריון מבוקשים מאוד בקרב נשים הרות וגם לאחר הלידה. הסיבה לכך היא שבתקופת ההיריון עובר גוף האישה שינויים רבים המשפיעים על השלד, השרירים, הדם, מערכת הנשימה ועוד שינויים שתרגול פילאטיס יכול להשיב להם את האיזון.

העובדה שאישה נושאת ברחמה עובר משנה את אופן תנועת ומשקל הגוף. ההליכה והיציבה משתנים. הקשתות בעמוד השדרה מתקערות פנימה. יש עומס על הגב והרגליים והם עלולים לבוא אף לגרום לכאבים. במשך כל ההיריון משתנים גם מאפייני היציבה ותרגול פילאטיס יכול “לתקן” אותם ולתרום לשליטה יותר גבוהה בגוף.

אחד האיברים שעוברים שינוי משמעותי וזקוקים לתרגול פילאטיס, הוא רצפת האגן אשר כתוצאה מצניחת הרחם, נחלשת באופן טבעי. אימון רצוף עשוי לחזק אותה ולמנוע החמרה וכן לעזור במצבים של בריחת שתן.

במצב הריוני מאבד הגוף הנשי מגמישותו ולכן אימוני פילאטיס מחזקים את השרירים ומחזירים את הגמישות, הקואורדינציה ומסייעים במצבים של: שחרור מפרקים דחוסים, הגברת זרימת הדם לגוף, הרחבת טווחי תנועה ואיזון של שרירים.

ההיריון משנה את מרכז הכובד בגוף

פילאטיס בהיריון יכול לסייע לכל אישה להתמודד עם השינויים שעובר גופה במהלך ההיריון. אחד השינויים הללו הוא שינוי מרכז הכובד של הגוף ונטייה שלו קדימה. מצב זה מכביד על קדמת כף הרגל, הקרסוליים, הברכיים והאגן. העומס גורם להיחלשות של שרירים ועומס מדיאלי על המפרקים. בנוסף יש תופעה של אגירת נוזלים סביב הקרסוליים וכפות הרגליים ואלה גורמים לנפיחות, הגבלת טווח התנועה וכאבים. רצועות הברך נחלשות וקו האמצע אשר גורם לחוסר יציבות וחולשה בברכיים.

בנוסף האגן גם הוא מושפע ממשקל הבטן ומאבד מהיציבות שלו. השרירים הקדמיים של הדופן נחלשים ויש עומס על החוליות המותניות. כל אלה גורמים במהלך ההיריון לנטייה קדמית של האגן ועם ההתקדמות בחודשים, נחלשת התמיכה על חגורת האגן. נוצר עליו עומס וכן על הגב והבטן התחתונים. בשל לחץ תוך בטני נחלשת קרקעית האגן השרירים נחלשים ומתארכים קדימה ומתקצרים אחורה ונוצר עמוס עצום על הגפיים התחתונות עד כדי שינוי בכל מערכת השרירים התומכת באגן.

במה מסייעים אימוני פילאטיס לאישה ההרה?

מכיוון שכאמור באופן טבעי בתקופת ההיריון משתנים היציבה, הטיית הגוף ויש עומס על השלד והשרירים אימון רצוף של פילאטיס בהיריון משחרר את האישה ההרה מהרגלי היציבה הלקויים המתפתחים עקב ההיריון. מדובר על עבודה פנימית ושימת דגש על השרירים המייצבים. ככך שהיציבה תהיה יותר זקופה, כך יהיה יותר מקום לעובר בחלל הבטן.

בנוסף ישנם תרגילים מיוחדים המיועדים לחיזוק הגב ואף מונעים כאבים. יש תרגילים לשחרור לחצים בצוואר ובחגורת הכתפיים הגורמים להרגשה יותר משוחררת ונינוחה שהיא תוצאה של כל אימון פילאטיס.

כאמור האישה ההרה תתבקש לבצע תרגילים להפחתת הלחץ של מרכז הכובד החדש על הגב התחתון. בעומס הנוצר עליו, עמוד השדרה בחלקו העליון עלול חלילה להתעקל וליצור יציבות מעוותת, כפיצוי על המאמץ שעושה הגוף בניסיון “לסחוב” את הבטן. שרירי הגב בעצם מתאמצים יתר על המידה במטרה לתמוך בעמוד השדרה.

פילאטיס בהריון

יתרונות התרגול בפילאטיס

בכל מה שקשור לעבודה על שרירי הבטן, התרגול שם דגש מיוחד על שכבת השריר הכי עמוקה, כדי לתרום ליציבות עמוד השדרה התחתון וליצור “חגורת בטן טבעית”. מלבד זאת כל תנועה של תרגילי פילאטיס בהיריון מתחילה באיסוף שרירי הבטן ובנשימה, מה שמאפשר לדם והחמצן להגיע לעובר. בעבודה נכונה על שרירי הבטן , אפשר לשמור ולחזק שרירים אשר לאחר הלידה יאפשרו לנשים לחזור לקדמתם הקודמת במהרה.

לאחר הלידה יש לחזור לאימוני פילאטיס אחרי המתנה של שישה שבועות ולשגרת אימונים הדרגתית.

אימוני פילאטיס מכשירים בהיריון

ניתן גם לעשות פילאטיס בהיריון עם מכשירים, כאשר הדבר החשוב הוא לשים דגש על ארגון הגוף והפונקציונאליות שלו. יש לשים לב כיצד הגוף מתפקד מישיבה לשכיבה ולהיפך, מהו אופן ההליכה ועוד.

בתרגול עם מכשירים יש שאיפה לייצר חווית תנועה זורמת, יעילה וללא כאב. המטרה המרכזית היא להעלות את מודעות האישה ההרה לגוף ההריוני שלה, ליציבה, להליכה, לשרירי רצפת האגן ולאופן בו היא מתנועעת ונושאת את ההיריון.

אימוני פילאטיס מדודים ומותאמים אישית בתקופת ההיריון, מחזקים את גוף האישה ההרה, תומכים ביציבה שלה, בתרגול נשימה, מרכוז שרירי רצפת האגן והגוף. התרגול הזה גם מסייע לגוף לחזור לשגרה מהר יותר לאחר הלידה.

השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו

השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו