פילאטיס שיקומי – האם זה האימון המתאים לכם?

חוגי פילאטיס שיקומי מבוקשים היום גם בקרב מי סובלים ממגבלה גופנית, רגישות או פגיעה אחרי פציעה, תאונה, מחלה ועוד. במצב זה יתקשה המתאמן לבצע כל תרגיל ועליו לפנות לפילאטיס שיקומי כאשר המאמן נדרש להכין עבורו תכנית אימונים מותאמת אישית.

המצאת שיטת פילאטיס הייתה ע”י ממציא השיטה ג’וזף פילאטיס. השיטה מיועדת תחילה לשיקום פציעות גופניות משום שהיא מבוססת על עקרונות של פיזיותרפיה, רפואה משלימה ורפואה סינית. במשך הזמן היא התפתחה לשיטה המיועדת לכולם לחיזוק הגוף, אולם יש בה את כל העקרונות החשובים לשיקום הגוף. היא עשויה לשפר פרמטרים רבים בתפקוד יום-יומי כמו: יציבה פיזית, שחיקה, קואורדינציה ועוד.

פילאטיס שיקומי עבור אדם הסובל מרגישות או פציעה כלשהי עשוי בהדרגה לפתור בעיות כמו עומס על המפרקים, חוסר גמישות, בעיות נשימה, כאבי גב, חוסר שיווי משקל, חוסר קואורדינציה ועד חיזוק השרירים והגוף.

למי מתאים פילאטיס שיקומי?

אנשים הפונים לשיעורי פילאטיס שיקומי הם מי שסובלים מכאבים בביצוע פעולות פשוטות ביום יום. חסרי יציבה נכונה המעוניינים להרחיב את טווח התנועה של הגוף, מי שרוצה להתחזק או להיות יותר גמיש, ובאופן כללי לקבל שליטה על הגוף ומודעות לתנועה נכונה.

הדגש בפילאטיס שיקומי הוא שהמאמנים שמים דגש על עבודה המותאמת לכל מטופל בהתאם לבעייה הספציפית שלו. זוהי תכנית אישית הנבנית עבור כל אחד בהתאם למצבו הגופני תוך בחירת המכשור והתרגילים המתאימים לסוג התרגילים שלו.

אבחון בעיות והתאמת התרגול

בפילאטיס שיקומי יש צורך בתשאול המתאמן ואבחון הבעיות הגופניות שלו. בדיקת האיזון השרירי שלו, היציבה, טווחי התנועה תוך התייחסות לבעיות הקשורות במבנה הגוף, פציעות או חולשות ידועות.

כאשר אדם פונה לשיעורי פילאטיס שיקומי, הוא מקבל התייחסות אישית והנחייה לגבי כל ביצוע תרגיל ומהן הגבולות שלו. הכל בהתאם למגבלות ולתלונות שהציג. המאמן צריך להתמקד במגבלות הללו ולהוביל את המתאמן לשיפור באופן הדרגתי ואימוץ דפוסי תנועה חדשים אשר לא יחמירו את הבעיות הגופניות, אבל יחזקו את הגוף.

לרוב מתבצע פילאטיס שיקומי באופן פרטני או בקבוצות קטנות.

פילאטיס שיקומי

מה עושים בפילאטיס שיקומי?

המטרה בתרגול של פילאטיס שיקומי, היא גם לשפר מצבים של חולשה, פציעה או מגבלה אך גם לפתח שרירי ליבה, חיזוק שרירי הגב, הכתפיים, הבטן, האגן ועוד.

אימון זה מתאים לכל אדם בכל גיל בלי או עם כושר גופני הסובל מבעיות בריאות אך רוצה לשמור על גמישות ולחזק את הגוף. הוא יכול לסייע לאנשים הסובלים מכאבים הן בתפקוד יום-יומי או מכאבים באיברים מסוימים עד לשיפור המצב או להפחתה משמעותית של כאבים ושיפור התפקוד.

פילאטיס שיקומי יטפל במצבים הבאים:

  • חיזוק שרירי הבטן ורצפת האגן.
  • אנשים הסובלים מכאבי גב.
  • אנשים אשר עברו אירוע מוחי.
  • הסובלים מבעיות נוירולוגיות כמו שיתוק מוחי, טרשת נפוצה ועוד.
  • הסובלים מכאבי ברכיים, צוואר, מיגרנות וסחרחורות.

פילאטיס לסובלים מכאבי גב תחתון

אנחנו חיים היום בעידן בו הרבה מאוד גברים ונשים בכל מיני גילאים מוצאים עצמם יושבים מדי יום שעות רבות מול המחשב על כיסא, לא תמיד אורופדי או יושבים במנח שגוי וכתוצאה מכך סובלים מכאבי גב תחתון. פילאטיס שיקומי יכול לסייע להם ולשפר את מצבם.

ראשית מה שנדרש הוא לדווח למאמן על הבעיה והוא אמור לבצע בדיקה כדי לברר מהו מקור הכאב. חשוב לשלול סיבות רפואיות הדורשות טיפול רפואי, ואם מדובר במשהו פתיר- פילאטיס יכול להועיל.

כאבי גב זה דבר שאסור לזלזל בו. הוא דורש תרגילי שימור וחיזוק הגוף מה שנקרא “תחזוקה” כדי למנוע את הכאבים ואי-הנוחות הנלווים אליו. הוא גורם לעייפות, עצבנות והימנעות מפעולות פשוטות או מספורט.

פגיעה בגב התחתון עלולה לקרות עקב אירוע חד פעמי כמו תאונת ספורט, תאונת דרכים ועוד וגם מקושרים לסגנון חיים של ישיבה מרובה ללא פעילות ספורטיבית.

בתרבות המערבית כאבי גב תחתון הם אחת התלונות הכי שכיחות וסיוע וריפוי לגב חשובים מאוד גם בפעילות משמרת כמו פילאטיס שיקומי אשר עשויה להפחית את הכאבים ואף למנוע אותם כליל.

קראו גם על: מה זה פילאטיס

השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו

השאירו פרטים וכבר חוזרים אליכם מהסטודיו